Poniżej opisuję sposób na wyuczenie dzieciaki tabliczki mnożenia. Stosuję go z zaskakującym powodzeniem, więc może i innym pomoże. Moi uczniowie nazywają ten sposób Karteczki. Nie ma w tym nic dziwnego, bo to one grają pierwsze skrzypce. Ale od początku…
Stwierdziłam, że…
- Stosowanie tabliczki mnożenia wymaga szybkości. Nie ma czasu na zastanawianie się nad sensem tego, że 5 x 5 = 25 lub że np. skoro 4 x 5 = 20, to 5 x 5 jest równe 20 + 5. Do sprawnego liczenia potrzebna jest szybkość. Na badanie własności działań i liczb jest inna pora.
- Sposoby typu sztuczki mnożenia na palcach – może i OK, ale gdy przychodzi dzielenie – zawodzą. Jeśli jednak jest szybkość i błysk – to uczeń widzi liczbę 25 i wie, że to 5 x 5, wówczas nie ma problemu z dzieleniem 25 : 5.
Zgodnie z tym założeniem zaproponowałam kilkorgu uczniom, którzy mieli ogromne problemy z tabliczką mnożenia, sposób na jej opanowanie, nazwany przez nich Karteczkami. Zadziałało!
- Aleks (lat 11) po trzech tygodniach nie miał problemu z tabliczką, wystarczyło to, by następny sprawdzian z matematyki napisał na pozytywną ocenę (pierwszą od bardzo dawna).
- Cecylka (8 lat) spotykała się ze mną co tydzień na 20 minut, po pięciu tygodniach podawała błyskawicznie wyniki dzielenia „z zakresu 100”, a w swoim Sukceśniku (dzienniku drogi do sukcesu) po spotkaniu zapisała: „Dzielę bez nauki dzielenia!”. Tak, tak, bez nauki dzielenia, bo tabliczka mnożenia, którą już umie na błysk, dała jej tę możliwość.
Zatem przepis na Karteczki
- Co jest potrzebne?
– Karteczki (ja używam tych kolorowych do tzw. kubików).
– Pisak / długopis.
Dodatkowo (nie konieczne):
– tabela do notowania rekordów (tutaj)
– tabliczka mnożenia do notowania jej opanowania (tutaj). - Czas
– 20 minut w pierwszym dniu, w kolejnych ok. 10 minut dziennie.
Sesja 1.
I. Przygotowanie kart
1. Przepytaj dziecko z tabliczki mnożenia. Ważna jest różnorodność czynników, tzn. unikaj serii typu: 7 x 6, 7 x 8 i 7 x 9. Jeśli jakiś przykład sprawia trudność, zanotuj go na karteczkach – na pierwszej zapisz działanie, a na drugiej wynik. Unikaj/zrezygnuj z równych iloczynów (np. 3 x 8 i 4 x 6).
2. Zapisz w ten sposób 5 przykładów sprawdzających trudność – powstanie 5 par karteczek, do których dołóż 2 pary iloczynów, które nie sprawiały dziecku trudności.
3. Efekt: zestaw 14 kart – 7 karteczek z zapisem działań, 7 karteczek z wynikami tych działań.
II. Utrwalenie par
- Ułóż przed dzieckiem karteczki parami i przeczytaj kolejno iloczyny (działanie – wynik).
- Potasuj karteczki, a następnie poproś dziecko, aby ułożyło je parami: działanie – wynik. Po wykonaniu dopasowania sprawdź poprawność, popraw, jeśli potrzeba, i poproś dziecko o przeczytanie kolejno iloczynów (działanie – wynik).
III. Karteczki na czas
- Potasuj karteczki i trzymaj je w ręku (zapisem do spodu).
- Połóż przed dzieckiem jedną karteczkę z opisem na wierzchu. Zadaniem dziecka jest powiedzenie, co jest na karteczce, która tworzy z nią parę. Na przykład, jeśli położysz 56, to oczekiwaną odpowiedzią jest 7 x 8 (lub 8 x 7). Jeśli na wyłożonej karteczce jest 7 x 8, to oczekiwaną odpowiedzią jest 56.
Ważne! Na odpowiedź daj około 5-7 sekund. Jeśli padnie w tym czasie poprawna odpowiedź karteczkę połóż obok dziecka (nie wolno zapominać o pochwale – stosuj różne krótkie sformułowania, np. brawo, super), jeśli padnie błędna odpowiedź albo dziecko nic nie powie, podaj poprawną odpowiedź, a karteczkę włóż na spód karteczek trzymanych w ręku. - Wykładaj kolejne karteczki do momentu, aż wszystkie trafią na stos obok dziecka.
Uwaga:
- Przy wykonaniu tego ćwiczenia warto liczyć czas jego trwania. Szybkość zdobycia karteczek przez dziecko wpływa na większość motywująco. (Tabela do pobrana tutaj).
- W czasie jednej sesji – wykonujemy trzy rundy Karteczki na czas.
- Nie wolno zapominać o pochwale – szczerej(!) i nie automatycznej.
Sesja 2, 3…, czyli codzienna praca
W kolejnych dniach (codziennie) uczniowie wykonują ćwiczenie Utrwalenie par, a następnie co najmniej trzy razy Karteczki na czas, po pewnym czasie utrwalanie par jest zbędne :).
Co około 4 dni dokładamy po 4 pary (wśród nich przynajmniej jedna łatwa dla ucznia).
Skorzystałaś? Skorzystałeś? Napisz w komentarzu jak poszło karteczkowe ogarnianie tabliczki mnożenia.
najnowsze posty z kategorii:
Wiekowe zadania do kolorowania
Jeśli zadania dotyczące wieku sprawiają trudność twoim uczniom, skorzystaj z propozycji zapisania jego warunków na diagramie. W notatce wizualnej zawarte są dwa zadania rozwiązane w ten sposób. Do...
Tabliczka mnożenia – karta pracy
Jutro światowy dzień tabliczki mnożenia. Na ten dzień razem z Elą Curyło przygotowałyśmy karty pracy - kolorowanki z tabliczką mnożenia 🙂 Jak Wam się podobają? dajcie znać w komentarzu co sądzicie...
Działamy z klockami (w zakresie 10)
Poniżej propozycja kilku ćwiczeń dodawania i odejmowania w zakresie 10 z wykorzystaniem klocków lego. Oczywiście zamiast klocków mogą być paski papieru podzielone na kwadraty jednostkowe. No, ale...