Działamy z klockami (w zakresie 10)

Działamy z klockami (w zakresie 10)

Poniżej propozycja kilku ćwiczeń dodawania i odejmowania w zakresie 10 z wykorzystaniem klocków lego. Oczywiście zamiast klocków mogą być paski papieru podzielone na kwadraty jednostkowe. No, ale kto nie lubi bawić się klockami. A przecież zabawa w nauce to pierwszy stopień do mistrzostwa.

Takie ćwiczenia kształtują dodatkowo rozumowanie matematyczne oraz przygotowują do dodawania i odejmowania w większych zakresie liczbowym. Warto więc bawić się i ćwiczyć nawet tak proste rachunki.

Ćwiczenie 1. BUDUJEMY PASY

Co jest potrzebne?

  • Płytka o długości 8 pinów i dowolnej szerokości.
  • Klocki różnej długości o szerokości 1 pina.
  • Kartka i długopis.

Opis zadania

Ułóż z klocków pasy o takiej samej długości jak długość płytki. Następnie odpowiedz na pytania.

  • Jaką długość ma każdy pas?
  • Jaką długość mają klocki tworzące poszczególne pasy?
  • Pierwszy z pasów można zilustrować następująco: 8 = 4 + 4. Jak opisać w podobny sposób pozostałe pasy?
  • Czy są jeszcze inne możliwości ułożenia pasa o długości płytki? Jakie długości miałyby wówczas tworzące go klocki? Zapisz działania opisujące te pasy.

Przedłużeniem zadania mogą być pytania

  • Zapisz wszystkie możliwości utworzenia pasa z dwóch klocków. Ile ich jest?
  • Zapisz wszystkie możliwości utworzenia pasa z trzech klocków. Ile ich jest?
  • Ile jest wszystkich możliwości utworzenia pasa?

Uwaga:
Nie jest ważna kolejności klocków w utworzonym pasie. Warianty 4, 3, 1 oraz 3, 1, 4 traktujemy jako jeden sposób.

Ćwiczenie 2. ILE BRAKUJE?

Co jest potrzebne?

  • Płytka o długości 8 pinów i dowolnej szerokości.
  • Cztery klocki różnej długości o szerokości 1 pina przypięte do płytki (jak na rysunku poniżej)
  • Kartka i długopis.

Opis zadania

Na płytce rozpoczęto budowę czterech pasów. Spójrz na klocki i odpowiedz na pytania.

  • Jakiej długości jest klocek (tu: zielony) pierwszego niedokończonego pasa?
  • Jakiej długości musi być klocek, który należy dostawić do tego klocka, aby powstał pas długości płytki?
  • Sytuację tę można opisać jako 8 – 6 = 2. Jakie działania opiszą pozostałe niedokończone pasy?

Opisane ćwiczenia odnoszą się do płytki 8. Analogiczne można przeprowadzić dla innych płytek.

Szczególnie ważne jest wykonanie ich dla płytki długości 10. Sprawne dopełnienie do 10 będzie szczególnie przydatne przy obliczeniach wymagających przekroczenia progu dziesiątkowego.

Warto wówczas pominąć zapis różnicy, a poprosić dziecko o wskazywanie liczby, która dopełni daną do 10. Zapisywać to można np. z użyciem strzałki.

Po tym ćwiczeniu już bez zapisywania i klocków warto zadać dziecku pytania typu:

  • Ile brakuje 7 do 10?
  • Jaka liczba dopełnia 9 do 10?

najnowsze posty z kategorii:

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

według Kategorii

oMatmo! w social mediach