Cel zajęć:
- Rozwijanie kreatywności.
- Ćwiczenie myślenia kombinatorycznego (jednego z typów myślenia kreatywnego polegającego na tworzeniu czegoś nowego z już istniejących/znanych elementów).
- Kształtowanie umiejętności tworzenia tekstu o charakterze matematycznym.
- Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych.
Metody i formy organizacyjne:
- burza mózgów
- karuzela pomysłów
- praca w grupie
- plakat – galeria pomysłów
Przebieg zajęć:
1. Podział klasy na grupy i tworzenie nazw grup
Ćwiczenie 1. „MatNazywanie”
Załącznik:
- Dla każdej grupy tabliczka (kartka A4 złożona na pół z miejscem na wpisanie nazwy) (Załącznik 1.)
Przebieg ćwiczenia:
- Metodą burzy mózgów członkowie grupy wymyślają nazwę swojej grupy. Nazwa ma składać się z pojęcia matematycznego lub zwrotu związanego z matematyką oraz określenia wskazującego na wspólną (pozytywną!) cechę uczestników tej grupy.
Np.: Wesołe cyferki, Nieobliczalne działania, Fascynujące ułamki, Potężne potęgi. - Wymyśloną nazwę grupy zapisują na swoich tabliczkach.
2. Ćwiczenie 2. „Zadaniowa wycinanka wyrazowa”
Załącznik:
Dla każdej grupy:
- wycinek z gazety (np. dotyczący roku matematyki, tak by „przemycić” informację). Ewentualnie dodatkowo ten sam tekst powiększony i pocięty na wyrazy (wówczas uczniowie robią wyklejankę).
- karta zadania i jego rozwiązania.
Polecenie:
- Ułóżcie tekst zadania matematycznego. W tekście zadania mają pojawić się wyrazy z artykułu oraz co najwyżej 5 dodatkowych wyrazów. (Uwaga! Jeśli wyraz w tekście pojawia się tylko raz, to w treści zadania może być użyty co najwyżej raz.)
Rozwiązaniem zadania ma być liczba naturalna. - Treść zadania i jego rozwiązanie zapiszcie na kartce A4.
Przebieg ćwiczenia:
- Ułożenie zadania. Zapisanie zadania i jego rozwiązania na kartce A4. (5 minut)
- Przekazanie karty zadań sąsiedniej grupie (grupa pierwsza drugiej, druga trzeciej, itd.)
- Rozwiązanie zadania przez sąsiednie grupy i sprawdzenie zgodności zadania z poleceniem i poprawności rozwiązania. Przydzielenie punktów wg schematu:
– 1 p. zgodność z poleceniem – wyrazy z tekstu i tylko co najwyżej 5 dodatkowych
– 1 p. zgodność z poleceniem – rozwiązaniem jest liczba naturalna
– 1 p. poprawność rozwiązania zadania - „Powrót zadań do grupy”. Zapisanie na tabliczkach otrzymanej liczby punktów. Jeśli zadanie było źle rozwiązanie, jego rozwiązanie lub modyfikacja i rozwiązanie staje się zadaniem domowym uczniów.
- Zapisane na kartkach zadania (te które były poprawne) są czytane na forum klasy i przyklejane na dużą kartkę papieru – powstaje plakat.
3. Ćwiczenie 3. „Zadaniowa czkawka pierwszoliterowa”
Załącznik:
- Litery (spółgłoski) do wylosowania (zapisane np. na patykach, nakrętkach, karteczkach).
- Dla każdej grupy karta zadania.
Polecenie:
- Ułóżcie zadanie matematyczne, którego tekst będzie miał maksymalnie 30 wyrazów i jak najwięcej wyrazów będzie się rozpoczynać od wylosowanej litery (jednakowej dla wszystkich grup). Rozwiązanie zaproponowanego zadania ma rozpoczynać się od zapisania wyrażenia 2 x 7 + 15.
- Treść zadania zapiszcie na kartce A4.
Przebieg ćwiczenia:
- Wylosowanie litery.
- Ułożenie zadania. Zapisanie zadania na kartce A4. (5 minut)
- Przekazanie zadań sąsiedniej grupie (grupa pierwsza drugiej, druga trzeciej, itd.)
- Rozwiązanie zadania przez sąsiednie grupy i sprawdzenie zgodności zadania z poleceniem. Przydzielenie punktów wg schematu:
– 1 p. zgodność z poleceniem – maksymalnie 30 wyrazów
– 1 p. zgodność z poleceniem – warunki zadania zgodne z wyrażeniem
– n x 1 p. – za n wyrazów na zadaną literę - „Powrót zadań do grupy”. Zapisanie na tabliczkach otrzymanej liczby punktów. Jeśli zadanie było źle rozwiązanie, jego rozwiązanie lub modyfikacja i rozwiązanie staje się zadaniem domowym uczniów tej grupy.
- Zapisane na kartkach zadania (te które były poprawne) są czytane na forum klasy i przyklejane na dużą kartkę papieru – powstaje plakat.
4. Ćwiczenie 4. „Zadaniowe puzzle przypadkowe”
Załącznik:
Dla każdej grupy
- karta zadania z narysowanymi siedmioma puzzlami. Na kartce jest zapisana nazwa grypy.
- karta rozwiązań – czysta kartka na rozwiązania zadań innych grup. Podzielona na tyle ile jest grup.
Polecenie:
- Wylosujcie trzy obrazki i oraz cztery cyfry. Na puzzlach narysujcie obrazki oraz zapiszcie wylosowane cyfry. Ułóżcie zadanie, którego treść będzie związana z tym co na obrazkach i będzie zawierała wylosowane cyfry (tylko te cyfry!).
- Treść zadania zapiszcie na karcie zadania, a rozwiązanie na swojej karcie rozwiązań.
Przebieg ćwiczenia:
- Wylosowanie elementów – „puzzli” do zadań. Zapisanie ich na puzzlach narysowanych na karcie zadania.
- Ułożenie zadania przez każdą grupę i zapisanie go na karcie zadania.
- Przekazanie kart zadań sąsiedniej grupie (grupa pierwsza drugiej, druga trzeciej, itd.)
- Rozwiązanie otrzymanego zadania i zapisanie rozwiązania na karcie rozwiązań. Czas 3 minuty.
- Przekazanie zadań sąsiedniej grupie itd. aż każda z grup rozwiąże wszystkie zadania innych grup.
- Prezentacja zadań i sprawdzenie rozwiązań. Kolejno każda z grup czyta swoje zadanie, a pozostałe podają swoje rozwiązania. Za poprawne rozwiązanie grupa otrzymuje 1 punkt.
5. Podsumowanie
- Zliczenie punktów.
- Przydzielenie tytułów:
– Kreatywnych matematycznie
– Orłów zadaniotwórczych
– Kreatorów matematycznych potyczek
najnowsze posty z kategorii:
Wyzwanie „Cztery czwórki”
Na czym polega to wyzwanie? Należy za pomocą czterech cyfr 4 i znaków (działań, nawiasów, symboli pierwiastka, silni lub kreski ułamkowej) zapisać wyrażenia, których wartości będą kolejnymi liczbami...
Sposoby na burzę…mózgów
Poniżej opisuję trzy sposoby generowania pomysłów. Ściana pomysłów Każda 4-osobowe grupa staje przed flipchartem. Każdy uczestnik ma do dyspozycji zestaw karteczek samoprzylepnych oraz długopis....
oMatmo! Gramy w skojarzenia – ZAGADKA 1
Skojarzenie 1. Fibonacci – włoski matematyk, znany jako Leonardo Fibonacci, Filius Bonacci (syn Bonacciego), Leonardo Pisano (z Pizy). W 1202 roku w księdze Liber abaci opisał ciąg liczb naturalnych...