Gra z przeszkodami

Gra z przeszkodami

Przykład gry typu papier i ołówek. Doskonałe ćwiczenie tworzenia strategii i planowania. Co trzeba robić – zagarniać pola planszy i tworzyć przeszkody przeciwnikowi.

Liczba graczy: 2

Co jest potrzebne?

  • Kartka z narysowaną siatką kwadratów np. 6 × 6.
  • Ołówek.

Zasady gry

  • Każdy gracz ma przydzielony symbol: „O” lub „X”.
  • Gracze na zmianę zaznaczają swoim symbolem kwadraty na siatce.

Dwa symbole nie mogą opisywać sąsiednich kwadratów.
np. poniżej wypełnione kolorem zostały pola, których gracze nie mogą już zaznaczyć po postawieniu O.
Na nich utworzone zostały przeszkody:)

  • Przegrywa gracz, który jako pierwszy nie może wykonać ruchu.

Kształtowane umiejętności

  • Planowanie i tworzenie strategii.
  • Rozumowanie.
  • Orientacja w przestrzeni.

Przykładowa rozgrywka

W poniższej rozgrywce wygrywa gracz „O”, który ma teraz ruch. Po zajęciu ostatniego pola przez „O”, gracz „X” nie ma ruchu i przegrywa.

Propozycje zadań

Zadanie 1.

W rozgrywce przedstawionej poniżej ruch ma gracz „X”. Które pole powinien zająć, aby zapewnić sobie zwycięstwo?

Zadanie 2.

W rozgrywce przedstawionej poniżej ruch ma gracz „O”. Które pole powinien zająć, aby zapewnić sobie zwycięstwo?

Historia

  • Gra została wymyślona i przeanalizowana przez László Kozmę, rumuńskiego matematyka (http://www.lkozma.net/game.html).

Strategie

  • Jeśli zarówno wysokość jak i szerokość planszy są liczbami nieparzystymi, pierwszy gracz może wygrać, zaczynając od środkowego kwadratu, a następnie odtwarzając odbicie lustrzane ruchu drugiego gracza.
  • Przy poprawnej strategi pierwszy gracz wygrywa na planszy 3×3, ale przegrywa na planszy 2×4.

Wpis bierze udział w projekcie  Grajmy!

najnowsze posty z kategorii:

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

według Kategorii

oMatmo! w social mediach