Jak połączyć historię matematyki, sztuczną inteligencję i estetykę retro w angażującym zadaniu dla uczniów? Przedstawiam projekt, który inspiruje, bawi i uczy.

W ostatnich miesiącach media społecznościowe zalał viralowy trend przedstawiania ludzi jako lalek zapakowanych w pudełka – stylizowanych na figurki typu „action figure”. To estetyka, która łączy retro, minimalizm i ogromny potencjał narracyjny.

Zainspirowana tym trendem, stworzyłam projekt MathCelebs – w którym uczniowie zamieniają wybitnych naukowców w figurki kolekcjonerskie. To więcej niż zabawa – to kreatywna forma nauki historii matematyki i pracy z AI.

 


Opis projektu: „Naukowiec w pudełku”

Założenie:
Uczniowie wybierają znanego matematyka lub naukowca, poznają jego dorobek, a następnie projektują figurkę tej osoby – w stylu retro-zabawki typu „MathCeleb”. Figurkę generują z pomocą narzędzia AI (np. ChatGPT z funkcją graficzną), korzystając z przygotowanego promptu.

Etapy pracy ucznia:

  1. Wybór postaci naukowca.
  2. Krótkie badanie jego biografii i osiągnięć.
  3. Określenie atrybutów, które mogłyby znaleźć się w opakowaniu figurki.
  4. Opis wyglądu i stylu opakowania.
  5. Wprowadzenie danych do promptu i wygenerowanie grafiki z pomocą AI.
  6. Finalna prezentacja: slajd, plakat lub wpis do klasowej galerii „MathCelebs”.

Efekt końcowy:
Realistyczna, estetyczna figurka przedstawiająca matematyka (lub matematyczkę) w przezroczystym pudełku – z jego atrybutami, cytatem i własnym stylem.

INSTRUKCJA

 


Przykładowa realizacja: Pitagoras

Jednym z pierwszych wygenerowanych MathCelebrytów był Pitagoras – przedstawiony jako spokojny, zamyślony uczony w greckiej szacie, stojący w eleganckim opakowaniu. W środku znalazły się: zwój z zapisem twierdzenia, model trójkąta prostokątnego,kula ziemska oraz tło stylizowane na antyczną salę geometryczną.

Prompt do wygenerowania grafiki został przygotowany z uwzględnieniem jego wizerunku i symbolicznych artefaktów. Efekt? Niezwykle estetyczny i wciągający sposób na opowiedzenie o jego wkładzie w rozwój matematyki.

Przykładowy prompt
– Pitagoras jako figurka MathCelebs

Stwórz realistyczną grafikę przedstawiającą Pitagorasa jako lalkę typu “real life action figure” zapakowaną w nowoczesne kartonowe pudełko. Figurka powinna stać w przezroczystym, eleganckim opakowaniu. Lalka ma przypominać starszego mężczyznę z brodą, w szacie przypominającej greckie tuniki, z opaską na głowie. Na górze opakowania ma być widoczny napis: MathCelebs.

Wygląd figurki:
Profesja: matematyk i filozof
Styl ubrania: grecka szata w kolorze białym i złotym, skórzane sandały
Wyraz twarzy: spokojny i zamyślony
Styl figurki: retro, realistyczny
Główne kolory opakowania: pastelowy fiolet, żółty, morski
Atrybuty: trójkąt prostokątny (drewniany model), zwój z zapisem twierdzenia Pitagorasa, kula ziemska, kamienna tablica
Tło opakowania: antyczna grecka sala z kolumnami i wzorami geometrycznymi

Zadbaj o wysoką jakość detali, realistyczne cienie i lekki efekt plastiku na figurce. Estetyka ma być nowoczesna – jasne tło grafiki, dobre oświetlenie, opakowanie w stylu trendu „doll box”.

REALIZACJE

Ten artykuł powstał we współpracy… z algorytmem. ChatGPT pomógł mi ułożyć myśli, dobrać słowa i usystematyzować pomysły. Tak wygląda edukacyjna synergia człowieka i technologii w praktyce.