Sztuczna inteligencja w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu

– 5 narzędzi i przykładów do pracy z matematyką

2 kwietnia – Świętowy Dzień Świadomości Autyzmu – to dobry moment, by porozmawiać o tym, jak sztuczna inteligencja w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu może realnie wspierać nauczycieli i otwierać nowe możliwości w nauce matematyki. Uczniowie w spektrum często wnoszą do klasy unikalne spojrzenie i ogromny potencjał, który warto rozwijać przy pomocy odpowiednich narzędzi.

Matematyka może być przestrzenią komfortu – uporządkowaną, przewidywalną, logiczną. Ale może też stać się źródłem frustracji, jeśli forma nauczania nie będzie dostosowana do indywidualnych potrzeb.

Z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu – nie jako moda czy nowinka, ale jako narzędzie realnego wsparcia. Oto 5 sposobów, jak AI może pomóc uczniom w spektrum autyzmu w nauce matematyki – i jak nauczyciele mogą z niej świadomie korzystać.

Jak sztuczna inteligencja wspiera edukację uczniów ze spektrum autyzmu?

Narzędzia AI, które wspierają uczniów w spektrum

  1. Microsoft Math Solver
    Pozwala analizować zadania krok po kroku – bez pośpiechu, z wizualnym wsparciem, w logicznej kolejności. Sprawdź narzędzie.
  2. OneNote z Asystentem Matematycznym
    Idealne do tworzenia uporządkowanych notatek, rozwiązań graficznych i spokojnego rytmu pracy.
  3. Forms / Quizy Microsoft
    Pozwalają budować quizy z jasną strukturą, spokojnym tempem i możliwością indywidualnej pracy.
  4. Copilot w Word lub PowerPoint
    Pomaga tworzyć prezentacje, streszczenia, uporządkowane notatki – bez chaosu i zrozumiale.
  5. ChatGPT / Copilot
    Może pełnić rolę spokojnego, cierpliwego przewodnika, który tłumaczy, podpowiada i dostosowuje tempo rozmowy do ucznia.

Przykładowe prompty dla ucznia

Do tłumaczenia pojęć

  • Wytłumacz mi, co to znaczy, że liczba jest parzysta, tak jakbyś mówił do kogoś, kto nigdy o tym nie słyszał.
  • Opisz ułamki za pomocą obrazków i prostych przykładów z życia codziennego.
  • Wymyśl bajkę, w której bohater uczy się, czym jest pole prostokąta.

Do ćwiczeń

  • Zadaj mi 5 zadań z dodawania w zakresie 20 – jedno po drugim.
  • Przygotuj proste zagadki matematyczne z jedną poprawną odpowiedzią.
  • Pokaż różne sposoby zapisu tego samego działania.

Do budowania pewności siebie

  • Zadaj pytanie, które pokaże mi, co już umiem.
  • Pochwal mnie po każdym dobrze rozwiązanym zadaniu.
  • Powiedz, co zrobiłem dobrze, nawet jeśli popełniłem błąd.

Przykładowe prompty dla nauczycieli

Do tworzenia zadań

  • Stwórz zestaw 5 zadań z mnożenia dla ucznia w spektrum – z uproszczonymi poleceniami.
  • Zaproponuj wersję zadania z kontekstem codziennym (np. zakupy).
  • Wymyśl zadania tekstowe o przewidywalnej strukturze.

Do planowania lekcji

  • Pomóż mi zaplanować lekcję o ułamkach z jasnym planem i etapami.
  • Zaproponuj aktywności niewymagające pracy w grupie, ale angażujące.
  • Przygotuj checklistę rzeczy, które mogę wdrożyć, by lekcja była bardziej inkluzywna.

Do komunikacji

  • Jak napisać motywującą informację zwrotną dla ucznia w spektrum?
  • Wymyśl proste zdania komunikujące zmiany na lekcji.
  • Stwórz jasną instrukcję do zadania dla ucznia z trudnościami w interpretacji poleceń.

 Sztuczna inteligencja nie zastąpi nauczyciela. Ale może być jego sprzymierzeńcem – wspierać, podpowiadać, ułatwiać personalizację.

Edukacja może i powinna uwzględniać różnorodność – a sztuczna inteligencja w edukacji uczniów ze spektrum autyzmu to realna szansa, by to się wydarzyło.

Ten artykuł powstał we współpracy… z algorytmem. ChatGPT pomógł mi ułożyć myśli, dobrać słowa i usystematyzować pomysły. Tak wygląda edukacyjna synergia człowieka i technologii w praktyce.