Kreatywnie i aktywnie na lekcji matematyki – scenariusz zajęć

Kreatywnie i aktywnie na lekcji matematyki – scenariusz zajęć

Cel zajęć:

  • Rozwijanie kreatywności.
  • Ćwiczenie myślenia kombinatorycznego (jednego z typów myślenia kreatywnego polegającego na tworzeniu czegoś nowego z już istniejących/znanych elementów).
  • Kształtowanie umiejętności tworzenia tekstu o charakterze matematycznym.
  • Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych.

Metody i formy organizacyjne:

  • burza mózgów
  • karuzela pomysłów
  • praca w grupie
  • plakat – galeria pomysłów

Przebieg zajęć:

1. Podział klasy na grupy i tworzenie nazw grup

Ćwiczenie 1. „MatNazywanie”

Załącznik:

  • Dla każdej grupy tabliczka (kartka A4 złożona na pół z miejscem na wpisanie nazwy) (Załącznik 1.)

Przebieg ćwiczenia:

  1. Metodą burzy mózgów członkowie grupy wymyślają nazwę swojej grupy. Nazwa ma składać się z pojęcia matematycznego lub zwrotu związanego z matematyką oraz określenia wskazującego na wspólną (pozytywną!) cechę uczestników tej grupy.
    Np.: Wesołe cyferki, Nieobliczalne działania, Fascynujące ułamki, Potężne potęgi.
  2. Wymyśloną nazwę grupy zapisują na swoich tabliczkach.

2. Ćwiczenie 2. „Zadaniowa wycinanka wyrazowa”

Załącznik:

Dla każdej grupy:

  • wycinek z gazety (np. dotyczący roku matematyki, tak by „przemycić” informację). Ewentualnie dodatkowo ten sam tekst powiększony i pocięty na wyrazy (wówczas uczniowie robią wyklejankę).
  • karta zadania i jego rozwiązania.

Polecenie:

  • Ułóżcie tekst zadania matematycznego. W tekście zadania mają pojawić się wyrazy z artykułu oraz co najwyżej 5 dodatkowych wyrazów. (Uwaga! Jeśli wyraz w tekście pojawia się tylko raz, to w treści zadania może być użyty co najwyżej raz.)
    Rozwiązaniem zadania ma być liczba naturalna.
  • Treść zadania i jego rozwiązanie zapiszcie na kartce A4.

Przebieg ćwiczenia:

  1. Ułożenie zadania. Zapisanie zadania i jego rozwiązania na kartce A4. (5 minut)
  2. Przekazanie karty zadań sąsiedniej grupie (grupa pierwsza drugiej, druga trzeciej, itd.)
  3. Rozwiązanie zadania przez sąsiednie grupy i sprawdzenie zgodności zadania z poleceniem i poprawności rozwiązania. Przydzielenie punktów wg schematu:
    – 1 p. zgodność z poleceniem – wyrazy z tekstu i tylko co najwyżej 5 dodatkowych
    – 1 p. zgodność z poleceniem – rozwiązaniem jest liczba naturalna
    – 1 p. poprawność rozwiązania zadania
  4. „Powrót zadań do grupy”. Zapisanie na tabliczkach otrzymanej liczby punktów. Jeśli zadanie było źle rozwiązanie, jego rozwiązanie lub modyfikacja i rozwiązanie staje się zadaniem domowym uczniów.
  5. Zapisane na kartkach zadania (te które były poprawne) są czytane na forum klasy i przyklejane na dużą kartkę papieru – powstaje plakat.

3. Ćwiczenie 3. „Zadaniowa czkawka pierwszoliterowa”

Załącznik:

  • Litery (spółgłoski) do wylosowania (zapisane np. na patykach, nakrętkach, karteczkach).
  • Dla każdej grupy karta zadania.

Polecenie:

  • Ułóżcie zadanie matematyczne, którego tekst będzie miał maksymalnie 30 wyrazów i jak najwięcej wyrazów będzie się rozpoczynać od wylosowanej litery (jednakowej dla wszystkich grup). Rozwiązanie zaproponowanego zadania ma rozpoczynać się od zapisania wyrażenia 2 x 7 + 15.
  • Treść zadania zapiszcie na kartce A4.

Przebieg ćwiczenia:

  1. Wylosowanie litery.
  2. Ułożenie zadania. Zapisanie zadania na kartce A4. (5 minut)
  3. Przekazanie zadań sąsiedniej grupie (grupa pierwsza drugiej, druga trzeciej, itd.)
  4. Rozwiązanie zadania przez sąsiednie grupy i sprawdzenie zgodności zadania z poleceniem. Przydzielenie punktów wg schematu:
    – 1 p. zgodność z poleceniem – maksymalnie 30 wyrazów
    – 1 p. zgodność z poleceniem – warunki zadania zgodne z wyrażeniem
    n x 1 p. – za n wyrazów na zadaną literę
  5. „Powrót zadań do grupy”. Zapisanie na tabliczkach otrzymanej liczby punktów. Jeśli zadanie było źle rozwiązanie, jego rozwiązanie lub modyfikacja i rozwiązanie staje się zadaniem domowym uczniów tej grupy.
  6. Zapisane na kartkach zadania (te które były poprawne) są czytane na forum klasy i przyklejane na dużą kartkę papieru – powstaje plakat.

4. Ćwiczenie 4. „Zadaniowe puzzle przypadkowe”

Załącznik:

Dla każdej grupy

  • karta zadania z narysowanymi siedmioma puzzlami. Na kartce jest zapisana nazwa grypy.
  • karta rozwiązań – czysta kartka na rozwiązania zadań innych grup. Podzielona na tyle ile jest grup.

Polecenie:

  • Wylosujcie trzy obrazki i oraz cztery cyfry. Na puzzlach narysujcie obrazki oraz zapiszcie wylosowane cyfry. Ułóżcie zadanie, którego treść będzie związana z tym co na obrazkach i będzie zawierała wylosowane cyfry (tylko te cyfry!).
  • Treść zadania zapiszcie na karcie zadania, a rozwiązanie na swojej karcie rozwiązań.

Przebieg ćwiczenia:

  1. Wylosowanie elementów – „puzzli” do zadań. Zapisanie ich na puzzlach narysowanych na karcie zadania.
  2. Ułożenie zadania przez każdą grupę i zapisanie go na karcie zadania.
  3. Przekazanie kart zadań sąsiedniej grupie (grupa pierwsza drugiej, druga trzeciej, itd.)
  4. Rozwiązanie otrzymanego zadania i zapisanie rozwiązania na karcie rozwiązań. Czas 3 minuty.
  5. Przekazanie zadań sąsiedniej grupie itd. aż każda z grup rozwiąże wszystkie zadania innych grup.
  6. Prezentacja zadań i sprawdzenie rozwiązań. Kolejno każda z grup czyta swoje zadanie, a pozostałe podają swoje rozwiązania. Za poprawne rozwiązanie grupa otrzymuje 1 punkt.

5. Podsumowanie

  1. Zliczenie punktów.
  2. Przydzielenie tytułów:
    – Kreatywnych matematycznie
    – Orłów zadaniotwórczych
    – Kreatorów matematycznych potyczek

najnowsze posty z kategorii:

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

według Kategorii

oMatmo! w social mediach