Jak zaplanować edukacyjną podróż z AI z narzędziami Microsoft? cz.2

Jak zaplanować edukacyjną podróż z AI z narzędziami Microsoft? cz.2

 

Jak zaplanować edukacyjną podróż z AI z narzędziami Microsoft? Trzy etapy gotowości cz.2

 

Trzy etapy gotowości do pracy z AI – jak zaplanować transformację?

Aby odpowiedzialnie wprowadzać AI do edukacji, warto rozważyć trzy etapy gotowości. To droga, którą każda szkoła może przejść we własnym tempie.

1️⃣ Ucz z myślą o AI

Zanim zaczniemy korzystać z AI, musimy przygotować uczniów do życia w świecie, gdzie treści generowane przez algorytmy są codziennością. Ten etap skupia się na:

  • rozwijaniu kompetencji informacyjnych,
  • umiejętności weryfikacji źródeł,
  • budowaniu świadomości cyfrowej.

Wspierają to narzędzia Microsoftu, jak Search Coach i Search Progress, które uczą mądrego korzystania z informacji i promują metapoznanie. Develop search strategies with Search Coach and Search Progress – Training | Microsoft Learn

2️⃣ Ucz o AI

Bezpośrednie podejście do tematu AI jest kluczowe, szczególnie że uczniowie najprawdopodobniej już korzystają z narzędzi AI w swoim codziennym życiu. Musimy skoncentrować się na kompetencjach w zakresie AI (AI literacy), które obejmują zarówno zrozumienie podstawowych pojęć, jak i ich praktyczne zastosowanie. Ta kompetencja nie powinna być jedynie teorią – powinna być zintegrowana z codziennymi praktykami nauczania. Dodatkowo, powinniśmy udostępniać zasoby wspierające naukę w klasie oraz współpracę z rodzinami uczniów. Wyposażając nauczycieli i rodziców w odpowiednie narzędzia, możemy wspierać bardziej świadome i odpowiedzialne podejście uczniów do korzystania z AI.

3️⃣ Ucz z AI

Wprowadzanie AI do klasy to proces transformacji, który wymaga starannego planowania i wdrażania. Kluczowe jest najpierw wyposażenie nauczycieli i uczniów w podstawowe umiejętności potrzebne do efektywnego korzystania z tej technologii. Gdy te fundamenty zostaną zbudowane, można przejść do działań praktycznych. Jednym z pierwszych kroków powinno być stworzenie klasowej karty AI – dokumentu, który wyznacza zasady odpowiedzialnego korzystania z AI. Warto także wykorzystywać AI jako oszczędzacz czasu i generator pomysłów, co zwiększa kreatywność i efektywność planowania lekcji. Rozwijanie wspólnego języka wokół projektowania odpowiedzialnego AI pomaga wszystkim zrozumieć etyczne konsekwencje tej technologii. Ludzki czynnik pozostaje kluczowy – utrzymywanie człowieka „w pętli” gwarantuje, że technologia służy naszym celom edukacyjnym. Na końcu – ważne jest, by wybierać narzędzia AI zaprojektowane odpowiedzialnie, które są zgodne z wartościami i celami szkoły.

 

Elementy integracji AI:

  • Postęp w kompetencjach → rozwijanie umiejętności krok po kroku
  • Ustalenie klasowej karty AI → wspólne zasady korzystania z AI
  • Oszczędzacze czasu i generatory pomysłów → AI jako pomoc w planowaniu i nauczaniu
  • Słownictwo odpowiedzialnego projektowania → rozmowy o etyce i wartościach związanych z technologią
  • Human in the loop → człowiek jako nadzorca decyzji AI
  • Identyfikacja odpowiedzialnie zaprojektowanych narzędzi AI → wybór takich, które są zgodne z wartościami i celami szkoły

 Aby skutecznie rozwijać wiedzę o sztucznej inteligencji, warto zacząć od zdiagnozowania swoich umiejętności, a doskonałym narzędziem do tego jest AI Skills Navigator, który pomoże dopasować odpowiednie kursy i ścieżki edukacyjne do indywidualnych potrzeb i poziomu zaawansowania: AI Skills Navigator

Czym jest AI Skills Navigator?

To interaktywna strona startowa (landing page), która w jednym miejscu łączy wszystkie programy i ścieżki edukacyjne Microsoft dotyczące sztucznej inteligencji. Dzięki wykorzystaniu AI, narzędzie pomaga dopasować odpowiedni kurs lub ścieżkę nauki na podstawie krótkiej ankiety (promptów).

Co to oznacza dla nauczycieli?

  • Spersonalizowane rekomendacje – nauczyciel nie musi przeszukiwać dziesiątek zasobów – system sam wskaże najlepsze kursy dopasowane do jego poziomu wiedzy, celów i preferowanego stylu nauki (np. interaktywne, wideo, tekstowe).
  • Szybki start z AI – nawet osoby bez wcześniejszego doświadczenia z AI znajdą tu łatwy punkt wejścia, co obniża próg wejścia do tematu.
  • Wsparcie w rozwoju zawodowym – nauczyciele mogą łatwo znaleźć ścieżki rozwoju, które pomogą im wykorzystać AI w edukacji, na lekcjach lub w pracy z uczniami.
  • Możliwość polecania uczniom – narzędzie może być też wykorzystane przez uczniów do znalezienia odpowiednich materiałów edukacyjnych o AI na swoim poziomie.

AI Skills Navigator to cyfrowy przewodnik, który w prosty sposób prowadzi nauczyciela (lub ucznia) przez ofertę edukacyjną Microsoft dotyczącą sztucznej inteligencji. Pomaga rozpocząć naukę, rozwijać się w wybranym kierunku i efektywnie korzystać z dostępnych zasobów.

 Artykuł opracowano na podstawie źródeł:

  • AI-in-Education-A-Microsoft-Special-Report.pdf
  • Develop search strategies with Search Coach and Search Progress – Training | Microsoft Learn
  • https://aiskillsnavigator.microsoft.com/pl-pl
  • Introduction to generative AI for trainers – Training | Microsoft Learn
  • Microsoft Learn for Educators (MSLE)
  • Generative AI for Teaching Bootcamp – Training | Microsoft Learn
  • ‘I want him to be prepared’: why parents are teaching their gen Alpha kids to use AI | Tec

    najnowsze posty z kategorii:

    Zostaw odpowiedź

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    według Kategorii

    oMatmo! w social mediach